Blar i NTNU Open på forfatter "Arnesen, Kristin Krogh"
-
Argumentasjon og resonnering i arbeid med spill
Johansen, Øyvind (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt om hvordan elever i 1.trinn jobber i arbeid med spill innenfor matematikk. Formålet med dette er å undersøke om spill kan åpne opp for elevers argumentasjon og resonnering rundt arbeid med ... -
The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority
Arnesen, Kristin Krogh; Rø, Kirsti (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Derived categories of gentle and skewed-gentle algebras: A combinatorial approach
Arnesen, Kristin Krogh (Doctoral thesis at NTNU;2015:278, Doctoral thesis, 2015) -
"Det burde være en del av det å være lærer" Hvordan MAM læringssyklus kan bidra til et profesjonsfaglig fellesskap der lærere vurderer og videreutvikler sin undervisningspraksis
Andenæs, Ørjan (Master thesis, 2021)I denne oppgaven rapporterer jeg fra en studie som utforsker systematisk profesjonsutvikling for matematikklærere. Målet med prosjektet har vært å undersøke læreres opplevelse av utvikling i et tiltak der de «reflekterer ... -
Elevers bruk av eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese
Walbye, Maria (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan elever på 7. trinn bruker eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet med kunnskaper om hvordan ... -
Elevers strategibruk ved beregninger med tidspunkt på en analog og digital klokke
Norum, Linn Marte (Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke strategier 4. klassinger benytter seg av når de opererer med tidspunkt på den analoge og digitale klokka, og hvilke forskjeller det er i strategibruken for de to displaytypene. ... -
Fingertellingsstrategier i begynneropplæringen
Mostad, Line Anita; Isaksen, Kristianne Grande (Master thesis, 2022)Denne studien ser på bruk av fingertelling og hvilke fingertellingsstrategier et utvalg elever i første klasse benytter seg av når de løser del-del-hel oppgaver. Vi har sett på hvordan 8 barn løste oppgaver, både med og ... -
Fingertellingsstrategier i begynneropplæringen
Mostad, Line Anita; Isaksen, Kristianne Grande (Master thesis, 2022)Denne studien ser på bruk av fingertelling og hvilke fingertellingsstrategier et utvalg elever i første klasse benytter seg av når de løser del-del-hel oppgaver. Vi har sett på hvordan 8 barn løste oppgaver, både med og ... -
Gröbnerbasis: Algoritmer og kryptografi
Arnesen, Kristin Krogh (Master thesis, 2010)Del 1 er en innføring i kommutative og ikke-kommutative Gröbnerbasiser. Sentrale resultater og noen anvendelser. Del 2 handler om algoritmer. For kommutative Gröbnerbasiser ser vi på forbedringer av Buchbergers algoritme, ... -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita (Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
Lesson plays as an approach to learning to teach proving
Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2023)We suggest that writing lesson plays can be a valuable approach in learning to teach proving in teacher education. A lesson play is an imagined discussion between a teacher and some students about a particular mathematical ... -
Lærerevalueringer og autoritet i matematikklasserommet - En kvalitativ studie av tre lærere i IRE-baserte helklassesamtaler
Spigset, Kjersti Pleym (Master thesis, 2018) -
Matematisk resonnering i lærerveiledninger
Halsne, Johanna (Master thesis, 2022)Jeg har i denne studien skrevet en matematikkdidaktisk masteroppgave, hvor jeg har analysert innhold i tre forskjellige lærerveiledninger tilhørende 2. trinn. Oppgaven er begrenset til å undersøke hva som kjennetegner ... -
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers' arguments in multiplicative reasoning
Rø, Kirsti; Arnesen, Kristin Krogh (Peer reviewed; Journal article, 2020)The study aims to explore the structural aspects of generic examples, to get better insight into what makes them potentially opaque for learners. We have analyzed 27 written arguments, for which student teachers (grades ... -
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers’ arguments in multiplicative reasoning
Rø, Kirsti; Arnesen, Kristin Krogh (Peer reviewed; Journal article, 2020)The study aims to explore the structural aspects of generic examples, to get better insight into what makes them potentially opaque for learners. We have analyzed 27 written arguments, for which student teachers (grades ... -
Vertikale tavler - et verktøy for formativ vurdering i matematikk?
Eriksen, Frode (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en undersøkelse av hvordan vertikale tavler påvirker formativ vurdering i matematikkundervisning. Den nye læreplanen i matematikk kommer med noen klare anbefalinger til hvordan læreren bør jobbe med ...